Περιγραφή του Διεθνούς Προγράμματος "WeC.A.R.E."

Οι σύγχρονες διεθνείς τάσεις στο χώρο της Σχολικής Ψυχολογίας δίνουν έμφαση σε ολιστικές προσεγγίσεις, με στόχο τη δημιουργία ενός θετικού κλίματος που ευνοεί τόσο τη μάθηση, όσο και την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη στο χώρο του σχολείου. Με τον τρόπο αυτό ενισχύεται η ψυχική ανθεκτικότητα εκπαιδευτικών και μαθητών τόσο σε ατομικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο ομάδας-τάξης.

Ένας από τους παράγοντες που ενισχύουν ακόμα περισσότερο την ψυχική ανθεκτικότητα των μελών της σχολικής κοινότητας είναι η δυνατότητά τους να δημιουργούν δίκτυα με άλλους εκπαιδευτικούς και μαθητές με τους οποίους μοιράζονται κοινές αξίες, προβληματισμούς, οράματα και στόχους τους οποίους μπορούν να υλοποιούν μέσα από κοινές δράσεις.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα στοχεύει στην ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας εκπαιδευτικών και μαθητών τόσο στο επίπεδο του δικού τους πλαισίου, όσο και σε ένα πολύ ευρύτερο επίπεδο, μέσω της σύνδεσης και της δικτύωσης με συναδέλφους και μαθητές από την Ελλάδα, την Κύπρο και άλλες χώρες της διασποράς. Μέσα από την κοινή πολιτισμική καταγωγή, τις κοινές αξίες, τη γλώσσα, την ιστορία αποσκοπεί να ενισχύσει τους κοινούς συναισθηματικούς δεσμούς σε διάφορα επίπεδα: μεταξύ των μαθητών, μεταξύ των μαθητών και των εκπαιδευτικών καθώς και μεταξύ τάξεων διαφορετικών σχολείων από διαφορετικές χώρες. Αξιοποιώντας τη διαφορετικότητα προσδοκούμε στην ανάδειξη και ενίσχυση όλων εκείνων των κοινών στοιχείων που θα δημιουργήσουν σε εκπαιδευτικούς και μαθητές την αίσθηση του ανήκειν σε μια ευρεία κοινή ομάδα από την οποία μπορούν να αντλήσουν δύναμη, στήριξη, ιδέες και να μοιραστούν κοινές δράσεις. Το μοίρασμα και η αξιοποίηση κάθε μέλους και κάθε ομάδας ξεχωριστά, αλλά και από κοινού σύνδεσή τους βοηθά όχι μόνο στην εδραίωση ενός θετικού κλίματος στην τάξη μας αλλά και στην προαγωγή της μαθησιακής διαδικασίας στο σύνολό της.

Επιστημονική υπεύθυνη του προγράμματος είναι η Καθηγήτρια Χρυσή Χατζηχρήστου. Το πρόγραμμα εντάσσεται στο πλαίσιο του ευρύτερου προγράμματος «Συν-φροντίζω» (Connecting for Caring), το οποίο υλοποιείται από το Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας του Τομέα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και την Εταιρεία Σχολικής και Οικογενειακής Συμβουλευτικής και Έρευνας με ευγενική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας (Δημοτικό) και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσιο) σε διάφορες περιοχές της περιφέρειας στην Ελλάδα, σε ελληνικά σχολεία της Αγγλίας και των Η.Π.Α., καθώς και σε σχολεία της Κύπρου.

 

Οι ειδικότεροι στόχοι του προγράμματος είναι οι ακόλουθοι:

α) Η ανάπτυξη ενός πρακτικού μοντέλου ενίσχυσης της ψυχικής ανθεκτικότητας σε επίπεδο μαθητών και τάξης.

β) Η επεξεργασία των συναισθηματικών πτυχών σε δύσκολες καταστάσεις.

γ) Η κατανόηση των γνωστικών και ψυχολογικών διεργασιών του άγχους και προτάσεις για τη διαχείρισή του.

Το πρόγραμμα θα διεξαχθεί μέσω της ηλεκτρονικής διαδραστικής πλατφόρμας (www.connecting4caring.gr). Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας (Δημοτικά σχολεία) και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσια). Περιλαμβάνει τέσσερα σεμινάρια κατάρτισης και εφαρμογή δραστηριοτήτων στα σχολεία (αρχική-πιλοτική φάση).

            Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2012-2013 (Ιανουάριος- Μάιος 2013) τα τέσσερα (4) σεμινάρια κατάρτισης, θα περιλαμβάνουν: παρουσίαση εννοιολογικού πλαισίου των θεματικών ενοτήτων, παρουσίαση των δραστηριοτήτων που θα εφαρμοστούν στην τάξη, διαδραστική παρακολούθηση και υποστήριξη της εφαρμογής του προγράμματος από τους συντονιστές του προγράμματος, συμπλήρωση ερωτηματολογίων ηλεκτρονικά, ανάρτηση στη διαδραστική πλατφόρμα υλικού από την εφαρμογή του προγράμματος στις τάξεις, καθώς και διασύνδεση ομάδων εκπαιδευτικών μέσω της διαδραστικής πλατφόρμας. Με την ολοκλήρωση του προγράμματος θα χορηγηθεί πιστοποιητικό παρακολούθησης.

             Το επιμορφωτικό υλικό των σεμιναρίων θα αναρτηθεί στις παρακάτω ημερομηνίες:

‐ Τετάρτη, 1/2/2013

‐ Τετάρτη, 1/3/2013

- Τετάρτη, 29/3/2013

- Δευτέρα, 20/5/2013

Οι αιτήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος θα γίνουν ηλεκτρονικά έως τις 25/1/2013 στη διεύθυνση  http://www.connecting4caring.gr/content/2012-2013.

Ελπίζουμε ότι αυτό το πρόγραμμα θα προσφέρει στους εκπαιδευτικούς μια ευκαιρία για την ενδυνάμωση της δικής τους ψυχικής ανθεκτικότητας και συγχρόνως μια πρόταση για τη στήριξη και ενδυνάμωση των παιδιών στην τάξη, αλλά και τη δημιουργία ενός ευρύτερου δικτύου υποστήριξης.