Περιγραφή

Σκοπός του Προγράμματος

Σκοπός του προγράμματος είναι η υποστήριξη και ενδυνάμωση της ψυχικής ανθεκτικότητας των μαθητών και εκπαιδευτικών σε επίπεδο ατόμου, ομάδας – τάξης και  του ευρύτερου σχολικού συστήματος. Απώτερος στόχος είναι η υποστήριξη των εκπαιδευτικών, οι οποίοι βιώνουν ποικιλοτρόπως την οικονομική κρίση και επηρεάζονται άμεσα από αυτήν μέσω της ενίσχυσης της ψυχικής τους ανθεκτικότητας, ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της προσωπικής και επαγγελματικής τους ζωής.

 

ΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
 

"Δέθηκα περισσότερο συναισθηματικά με τους μαθητές μου. Κατάλαβα ότι αν βοηθήσεις τα παιδιά να θέσουν στόχους αυτά προσπαθούν να τους πετύχουν με αρκετό ενθουσιασμό" - σχόλιο εκπαιδευτικού

"Τα παιδιά ένιωθαν άνετα στο να γράφουν πράγματα που δεν συζητούν εύκολα. 'Εβαζαν στόχους και προσπαθούσαν να τους πετύχουν" - σχόλιο εκπαιδευτικού

 

"Ήρθα πιο κοντά με συναδέλφους μου που επίσης συμμετείχαν στο Πρόγραμμα και τους γνώρισα καλύτερα. Γνώρισα συναδέλφους από άλλα μέρη και σχολεία και άκουσα τςι προσωπικές τους ιστορίες,...Πόσο μοιάζουν οι ιστορίες μας!" - σχόλιο εκπαιδευτικού

 
 

Συμμετέχοντες

Το πρόγραμμα εξειδικευμένης κατάρτισης εκπαιδευτικών για την ψυχολογική στήριξη των παιδιών στην περίοδο της  οικονομικής κρίσης, «Στηρί-Ζωντας», εντάσσεται στο πολυεπίπεδο πρόγραμμα πρόληψης, ευαισθητοποίησης, εκπαίδευσης και παρέμβασης «ΣΥΝ-ΦΡΟΝΤΙΖΩ» («Connecting for Caring» C4C) και απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (νηπιαγωγεία και Δημοτικά σχολεία).

 

Εκπαιδευτικό Υλικό

Προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να συμβάλουν στην ενδυνάμωση της ψυχικής ανθεκτικότητας των μαθητών, στο πλαίσιο του προγράμματος παρέχονται ειδικά σχεδιασμένες και δομημένες δραστηριότητες τις οποίες καλούνται οι εκπαιδευτικοί να εφαρμόσουν στην τάξη.

Οι δραστηριότητες αυτές εφαρμόζονται σε διάφορα επίπεδα: α. σε Ατομικό επίπεδο για κάθε μαθητή, ώστε να ενισχυθεί η ψυχική ανθεκτικότητα του κάθε παιδιού στην τάξη, β. σε επίπεδο Τάξης με διαφορετικές δραστηριότητες που έχουν ως στόχο την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας όλων των μελών της τάξης και  περιλαμβάνουν και τον/την εκπαιδευτικό, και γ. σε επίπεδο Σχολικής Μονάδας όπου προάγεται η ψυχική ανθεκτικότητα και το θετικά κλίμα μέσα από συγκεκριμένη μεθοδολογία και δράσεις για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Κατά τη διάρκεια της εφαρμογής του Προγράμματος  «Στηρί-Ζωντας» δόθηκαν στους εκπαιδευτικούς δύο δραστηριότητες οι οποίες ως στόχο είχαν την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας σε δύο επίπεδα: α) ατόμου (μαθητής, εκπαιδευτικός), (δραστηριότητα «Ιστορίες Εν τάξει… Εγώ») και  β) ομάδας-τάξης (μαθητές & εκπαιδευτικός) δραστηριότητα «Ήταν ένα μικρό καράβι»). Για κάθε δραστηριότητα δόθηκαν συγκεκριμένες οδηγίες εφαρμογής, οι οποίες περιελάμβαναν  ακριβείς κατευθύνσεις αναφορικά με πρακτικά θέματα (πχ. χρόνος εφαρμογής), καθώς και αναλυτικές περιγραφές σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής των δραστηριοτήτων στην τάξη. Κάθε δραστηριότητα συνοδευόταν από σχετικό φυλλάδιο, το οποίο αποτελούσε ένα είδος ημερολογίου στο οποίο, με παιγνιώδη τρόπο, οι μαθητές σημείωναν τις καταγραφές τους.

Επιμόρφωση και εξειδικευμένη κατάρτιση εκπαιδευτικών

Η επιμόρφωση και εξειδικευμένη κατάρτιση των εκπαιδευτικών, διεξάγεται σε ένα δομημένο και εξειδικευμένο πλαίσιο. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει δύο αρχικές επιμορφώσεις ευαισθητοποίησης και τρεις εξειδικευμένες καταρτίσεις. Κάθε συνάντηση εξειδικευμένης κατάρτισης περιλαμβάνει δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος παρουσιάζεται συνοπτικά το θεωρητικό πλαίσιο, εμπλουτισμένο με ένα ειδικότερο κάθε φορά θέμα καθώς και παρουσίαση  δραστηριοτήτων, ενώ στο δεύτερο μέρος κάθε επιμόρφωσης υπάρχουν δύο υποενότητες: α) η πρώτη αφορά στην εποπτεία των δραστηριοτήτων που εφαρμόζουν οι εκπαιδευτικοί στις τάξεις, β) η δεύτερη αφορά σε ειδικά σχεδιασμένες βιωματικές δραστηριότητες για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς οι οποίες στοχεύουν στην απόκτηση δεξιοτήτων και γνώσεων μέσα από ένα διαφορετικό, εναλλακτικό τρόπο μάθησης.

 

Κατά το σχολικό έτος Ιανουάριος - Μάιος 2012 διεξήχθη το πρόγραμμα Πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών για την ψυχολογική στήριξη των παιδιών στην περίοδο της  οικονομικής κρίσης»,  «Στηρί-Ζωντας» με τη συμμετοχή σχολείων της Αττικής και της επαρχίας. Στις δύο αρχικές επιμορφώσεις συμμετείχαν 344 εκπαιδευτικοί από τους οποίους επιλέχθηκαν 138 εκπαιδευτικοί από 29 σχολικές μονάδες, και παρακολούθησαν τις τρεις εξειδικευμένες καταρτίσεις.