Περιγραφή

Διεθνές Πρόγραμμα We C.A.R.E 2012-2013

Το σχολικό έτος 2012-2013 πραγματοποιήθηκε η πιλοτική φάση για το Διεθνές Πρόγραμμα κατάρτισης εκπαιδευτικών και παρέμβασης για την προαγωγή του θετικού κλίματος και της ψυχικής ανθεκτικότητας στη σχολική κοινότητα «WeC.A.R.E» το οποίο είναι ένα πρόγραμμα εξ αποστάσεως επιμόρφωσης εκπαιδευτικών και παρέμβασης στην τάξη. Εντάσσεται στο πολυεπίπεδο πρόγραμμα πρόληψης, ευαισθητοποίησης, εκπαίδευσης και παρέμβασης «ΣΥΝ-ΦΡΟΝΤΙΖΩ» («Connecting for Caring» C4C) και  διοργανώθηκε από το Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών (Κ.Ε.Ε.ΣΧΟ.ΨΥ) και την Εταιρεία Σχολικής και Οικογενειακής Συμβουλευτικής και Έρευνας (Ε.Σ.Ο.Σ.Ε).

Μεταβείτε σε:

Σκοπός του Προγράμματος

Στόχοι του Προγράμματος

Καινοτόμα Χαρακτηριστικά του Προγράμματος

Σε ποιούς απευθύνεται

Συμμετέχοντες

Δομή Προγράμματος

Σχόλια εκπαιδευτικών

Σχόλια μαθητών

Xάρτης σχολείων που συμμετείχαν στο Πρόγραμμα ‘WeC.A.R.E’ 2012-2013

 

1. Σκοπός του Προγράμματος

  • Η ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας και η προαγωγή του θετικού σχολικού κλίματος
  • Η υποστήριξη παιδιών, εκπαιδευτικών, σχολείων στις δύσκολες οικονομικές περιόδους
  • Η δημιουργία διεθνούς προγράμματος κατάρτισης εκπαιδευτικών, πρόληψης και παρέμβασης  στη σχολική κοινότητα (σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο)
  • Η ανάπτυξη διεθνούς δικτύου σχολείων-ως κοινοτήτων που νοιάζονται και φροντίζουν
  • Η δημιουργία πολιτισμικών γεφυρών που προάγουν την ουσιαστική διαπολιτισμική κατανόηση, συνεργασία και δράση

 

2. Στόχοι του προγράμματος

Eπιμέρους στόχοι του προγράμματος είναι:  (α) η ευαισθητοποίηση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα ψυχικής ανθεκτικότητας, (β) η ενίσχυση των κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των παιδιών, (γ) η ενδυνάμωση των σχέσεων εκπαιδευτικών – μαθητών, και (δ) η διασύνδεση σχολείων στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες.

 

3. Τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του Προγράμματος είναι:

  • Η εξειδικευμένη κατάρτιση (distance-learning) εκπαιδευτικών σε θέματα πρόληψης και προαγωγής της ψυχικής υγείας και ψυχικής ανθεκτικότητας με πολυπολιτισμικές διαστάσεις  που συνδέονται με δραστηριότητες στις τάξεις και στα σχολεία.
  • Η ανάπτυξη εδικά σχεδιασμένων δραστηριοτήτων με πολυπολιτισμικά στοιχεία  για εφαρμογή στην τάξη
  • Η ανάπτυξη και εφαρμογή Online διαδραστικών εκπαιδευτικών εφαρμογ (Online διαδραστική εκπαιδευτική εφαρμογή Sailing for Caring).
  • Η ανάπτυξη διεθνούς βάσης ανάδειξης καλών πρακτικών στην ιστοσελίδα του project Συν-φροντίζω (Connecting4caring).

 

4. Σε ποιους απευθύνεται

Το Πρόγραμμα απευθύνεται: α) σε εκπαιδευτικούς σε Ελλάδα και χώρες της ελληνικής διασποράς και β) σε μαθητές από δημόσια σχολεία της Ελλάδας και της Κύπρου και σχολεία άλλων χωρών που διδάσκεται η ελληνική γλώσσα.

 

5. Συμμετέχοντες

Στο Πρόγραμμα συμμετείχαν 68 εκπαιδευτικοί από 32 σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (2 Νηπιαγωγεία, 22 Δημοτικά Σχολεία και 8 Γυμνάσια) και 1061 μαθητές από την Ελλάδα, την Κύπρο και Έλληνες μαθητές δεύτερης και τρίτης γενιάς από τις εξής χώρες: Ηνωμένο Βασίλειο, Ιρλανδία, ΗΠΑ και Βέλγιο.

 

6. Δομή Προγράμματος

Το Πρόγραμμα περιλαμβάνει:

α) Πρόγραμμα εξ αποστάσεως επιμόρφωσης εκπαιδευτικών 

Η εξ αποστάσεως επιμόρφωση των εκπαιδευτικών περιελάμβανε τρεις ενότητες με το εξής περιεχόμενο:

Α’ Ενότητα: Ανάπτυξη του πρακτικού μοντέλου ενίσχυσης θετικού κλίματος και ψυχικής ανθεκτικότητας στο σχολικό πλαίσιο σε επίπεδο ατόμου και τάξης, αναγνώριση των αξιών της τάξης και θέσπιση στόχων

Β’ Ενότητα: Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων

Γ’ Ενότητα: Διαχείριση δύσκολων συναισθημάτων

Δ΄ Ενότητα: Ολοκλήρωση του προγράμματος- Κοινό project των τάξεων (ηλεκτρονική εφημερίδα)

 

Κάθε θεματική ενότητα περιλαμβάνει:

  • Θεωρητικό πλαίσιο (παρουσίαση βίντεο)
  • Εκπαιδευτικό υλικό (άρθρα)
  • Δραστηριότητες για εφαρμογή στην τάξη
  • Πολυμεσικό υλικό: Video, παρουσιάσεις ppt (εικόνα-ήχος), υλικό σε εκτυπώσιμη μορφή

 

β) Παρέμβαση στην τάξη: Το πρόγραμμα παρέμβασης στην τάξη αποτελείται από: α) Εφαρμογή δραστηριοτήτων με τους μαθητές στην τάξη («Το καράβι των σχολείων WeC.A.R.E.»), β) Κοινά project μεταξύ τάξεων, γ) Χρήση της Online διαδραστικής εκπαιδευτικής εφαρμογής Sailing for Caring κατά το οποίο οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές αναρτούν υλικό από την εφαρμογή στην τάξη και επικοινωνούν με άλλες τάξεις, δ) Ανάρτηση υλικού από την εφαρμογή στην τάξη, και ε) Έκδοση της ηλεκτρονικής εφημερίδας «Η φωνή των ανέμων» στην πλατφόρμα του προγράμματος.

γ) Συγχρονική εποπτεία για την εφαρμογή δραστηριοτήτων: Η εποπτεία πραγματοποιείται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του προγράμματος.

δ) Αξιολόγηση (Ερωτηματολόγια). Μέσα από την αξιολόγηση του προγράμματος αποδείχθηκε ότι κατά τη διάρκεια εφαρμογής του προγράμματος αυξήθηκε η αποτελεσματικότητα της συνεργασίας ανάμεσα στους μαθητές, βελτιώθηκε η ομαδικότητα και η αλληλοϋποστήριξη των μαθητών μέσα στην τάξη, ενισχύθηκε η δυνατότητα αναγνώρισης και έκφρασης συναισθημάτων και η κατανόηση του άλλου. Επίσης, από τα στοιχεία της αξιολόγησης προκύπτει ότι μειώθηκε ο ανταγωνισμός, ενώ ενισχύθηκε η διαπολιτισμική κατανόηση και η ανάδειξη των κοινών στοιχείων μεταξύ των παιδιών διαφορετικών χωρών. 

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις παρουσιάσεις και τις μαρτυρίες των εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια του προγράμματος  πραγματοποιήθηκαν αλλαγές τόσο σε επίπεδο ατόμου, όσο και σε επίπεδο τάξης. 

 

7. Σχόλια εκπαιδευτικών

 

  • Το πρόγραμμα ήταν μια ευκαιρία να αυτοπροσδιοριστούν ως τάξη και να νιώσουν πιο δεμένοι, καθώς είχαν κάτι ξεχωριστό που τους ένωνε. Επίσης, εξοικειώθηκαν με διαδικασίες εσωτερικής εμβάθυνσης και αυτογνωσίας και τους είναι πιο εύκολο πια να μιλήσουν για τα συναισθήματά τους.
  • (Το πρόγραμμα βοήθησε) Στην καλύτερη συνεργασία μεταξύ τους, στην αποδοχή όλων των μαθητών ως ισότιμων μέσα στην τάξη και στην αποφυγή της βίας για την επίλυση των διαφωνιών.
  • Το Πρόγραμμα βοήθησε τους μαθητές ταυτόχρονα στο γλωσσικό τομέα και στον ψυχο-κοινωνικό τομέα.
  • (Το πρόγραμμα βοήθησε) Στην αυτογνωσία, την αυτοκυριαρχία, το σεβασμό προς τους συμμαθητές τους, την καλύτερη σχέση με τον καθηγητή.
  • Ενίσχυσε την ομαδικότητα, τη συνεργασία και την επικοινωνία τους και τους βοήθησε να καταλάβουν ο καθένας ξεχωριστά πόσο σημαντικός παράγοντας είναι η σωστή διαχείριση των συναισθημάτων τους.
  • Tο πρόγραμμα βοήθησε περισσότερο στις μεταξύ τους σχέσεις, σε θέματα αλληλοκατανόησης και σεβασμού των συναισθημάτων των άλλων. Βοήθησε ακόμη και στη δική τους ψυχολογία, όταν κατάλαβαν πως παρόμοια θέματα απασχολούν όλα τα παιδιά - και τους συμμαθητές τους, αλλά και παιδιά άλλων σχολείων.
  • Βελτιώθηκε η σχέση με τους μαθητές μου και η επικοινωνία μαζί τους
  • Γνώρισα καλύτερα τους μαθητές μου και έμαθα πολλά πράγματα για τον χαρακτήρα τους και την προσωπικότητά τους, πράγμα που με βοήθησε να έρθω πιο κοντά τους.

 

8. Σχόλια μαθητών

 

Από τη μεριά τους οι μαθητές είπαν για την εμπειρία τους από την εφαρμογή του προγράμματος:

  • Θα ήταν πολύ σημαντικό να έχουμε ένα παρόμοιο πρόγραμμα κάθε χρόνο γιατί μας δίνει τη δυνατότητα να εκφραζόμαστε χωρίς να φοβόμαστε
  • Μάθαμε να δεχόμαστε και τα άσχημα συναισθήματα και να προσπαθούμε να τα απαλύνουμε με διάλογο και τη βοήθεια φίλων, γονέων και δασκάλων.
  • Πλησιάσαμε ο ένας τον άλλο με έναν διαφορετικό τρόπο και είδαμε πως ο διπλανός μας πολλές φορές έχει περισσότερο ανάγκη ένα καλό λόγο μας ή ένα χαμόγελο
  • Νιώσαμε πολύ όμορφα που μπορέσαμε να βοηθήσουμε άλλα παιδιά και αυτοί με τη σειρά τους εμάς.
  • Μας άρεσε ιδιαίτερα ότι γνωρίσαμε καινούριους ανθρώπους με διαφορετική κουλτούρα από εμάς και διαφορετικές συνήθειες.
  • Γνωρίζοντας μαθητές από άλλες χώρες και σχολεία, μάθαμε ότι οι έφηβοι που ζουν σε διαφορετικές χώρες, μπορεί να είναι αρκετά διαφορετικοί στο χαρακτήρα και τις συνήθειες, όμως έχουν τα ίδια συναισθήματα και εκφράζουν τις ίδιες ανησυχίες.

 

Σημαντική τέλος θεωρήθηκε πάλι από τους μαθητές η συμβολή του προγράμματος στις τάξεις τους:

  • Μάθαμε τον τρόπο με τον οποίο σκέφτονται οι συμμαθητές μας και αντιλαμβάνονται κάποιες καταστάσεις που μπορεί να μην το σκεφτόμασταν εμείς. Μάθαμε να συνεργαζόμαστε, να δίνουμε λύσεις, να συζητάμε ήρεμα και να κάνουμε διάλογο.
  • Η τάξη μας έγινε πιο ομαδική και μάθαμε να ακούμε ο ένας τον άλλο.
  • Αισθανόμαστε καλύτερα και πιο άνετα να μιλάμε για τα συναισθήματά μας στους συμμαθητές μας, γιατί τώρα γνωριζόμαστε περισσότερο. Η ομάδα τηςτάξης μας πια είναι πιο δεμένη και πιο αγαπημένη.
  • Γινόμαστε κοινωνικοί και συνεργάσιμοι και ταυτόχρονα μειώνονται κατά μεγάλο ποσοστό οι τσακωμοί μεταξύ μας.
  • Η συνεργασία με άλλες τάξεις από άλλες χώρες ήταν η ευκαιρία να ανταλλάξουμε εμπειρίες, να δούμε πώς λύνουν άλλοι τα κοινά προβλήματα.

9. Xάρτης σχολείων που συμμετείχαν στο Πρόγραμμα ‘WeC.A.R.E’ 2012-2013